Diagnostyka skrzyni biegów

Naprawa skrzyni nie należy do najtańszych. Dlatego przed kupnem auta ważna jest diagnostyka skrzyni biegów.

Jakie są najczęstsze przyczyny negatywnej diagnostyki ?

Diagnostyka skrzyni biegów często wykazuje, że problemy wynikają z oszczędności producenta, którzy stosują czasem odlewane korpusy przekładni planetarnych w miejsce stalowych. Awarie zdarzają się również na skutek nieumiejętnej obsługi auta. Wiele właścicieli samochodów stosuje albo nieodpowiedni olej, albo wymienia go zbyt rzadko. Z tych względów zalecane jest, aby dokładnie obejrzeć skrzynię przed kupnem auta.

Jak przeprowadzić własną diagnostykę skrzyni biegów przed kupnem auta?

Na początek warto sprawdzić stan oleju. Czasem mamy taką możliwość, jeśli skrzynia posiada specjalny bagnet do kontroli stanu oleju. Jeśli chcemy kupić dane auto, warto wykorzystać ten fakt i sprawdzić nie tylko poziom, ale i kolor oraz zapach oleju. Jeśli zauważymy opiłki żelaza lub poczujemy zapach spalenizny, to powinno to obudzić naszą czujność.

Kolejnym krokiem jaki możemy wykonać w przypadku prawidłowej diagnostyki jest zajrzenie pod auto. Do tego potrzebny będzie nam podnośnik oraz kanał. Zajrzenie pod spód umożliwi nam sprawdzenie szczelności obudowy skrzyni biegów. Jeśli natrafimy na jakieś przecieki to powinniśmy skonsultować to z fachowcem. Możliwe, że jest to poważne uszkodzenie.

diagnostyka skrzyni biegow

Zawsze dobrym rozwiązaniem przed podjęciem decyzji o zakupie, jest nie tylko profesjonalna diagnostyka danej skrzyni biegów w samochodzie, ale także poproszenie właściciela o jazdę próbną. W przypadku samochodu z automatyczną skrzynią biegów warto wybrać się na dłuższą przejażdżkę. Chodzi o to, by sprawdzić, jak pracuje przekładnia w czasie kiedy olej jest rozgrzany. Można zaproponować właścicielowi zwrot kosztów paliwa w zamian za kilkudziesięciokilometrową trasę. Musimy pamiętać, że nierozgrzana przekładnia, nawet jeśli jest zepsuta, może działać w pierwszej chwili prawidłowo. Gdy skrzynia jest już odpowiednio nagrzany możemy wykonać następujące czynności żeby zdiagnozować odpowiednie wady:

  • zatrzymać auto i przełączyć biegi na postoju ( nie powinny mieć miejsca żadne dziwne odgłosy i szarpnięcia),
  • najpierw ruszyć powoli, a za kolejnym razem bardziej dynamicznie (biegi powinny cały czas zmieniać się płynnie),
  • na zmianę przyspieszać i zwalniać (biegi cały czas powinny działać bez zarzutu),
  • przycisnąć pedał gazu do momentu przełamania oporu (skrzynia powinna nadążać i zrzucać biegi w dół).