Czym jest mechanizm różnicowy?

Odpowiedź na to pytanie powinni znać wszyscy kierowcy, ponieważ od zarania dziejów jest to jeden z podstawowych elementów wszelkiego typu pojazdów. Również współcześnie, obok skrzyni biegów, czy hamulców, mechanizm różnicowy stanowi podstawę wszystkich samochodów.

Inna nazwa tego elementu to dyferencjał, a jego podstawową funkcją jest pomoc w poruszaniu się pojazdu, który jedzie po łuku. Jak możemy łatwo sobie wyobrazić, kiedy samochód wykonuje manewr skrętu w prawo lub lewo – jego koło wykonują różne drogi. Odpowiedzią na pytanie, czym jest mechanizm różnicowy i do czego właściwie słuzy można opisać następująco:

  • jest to przekładnia mechaniczna zębata;
  • pierwszym, który zastosował ją w układzie napędowym pojazdów był słynny Carl Friedrich Benz;
  • mechanizm pozwala, aby koła toczyły się bez pośligu po swoich torach ruchu, osiągając różne prędkości obrotowe.

mechnizm skrzyni biegow

Jak działa mechanizm różnicowy?

Skupmy się na moment na samym mechanizmie działania tej kluczowej obok skrzyni biegów części samochodów. Jest on zbudowany z różnego rodzaju kół zębatych, które różnią się od siebie budową, nazwami i istotą działania. Są to między innymi:

  • koło talerzowe;
  • koło koronowe;
  • satelity.

dyferencjal skrzynie

Dodatkowo inne ważne części znajdujące się w mechaniźmie różnicowym to np. obudowa, półosie, krzyżak, czy pierścien poślizgowy. W niektórych mechanizmach można także spotkać element pod nazwą przekładnia planetarna. Ich zasada działania jest podobna, przy czym w miejsce wspomnianych powyżej satelitów stosuje się pary kół walcowych.

Po co jest w samochodzie mechanizm różnicowy?

Celem działania mechanizmu jest doprowadzenie do sytuacji, w której koła na jednej osi będą mogły osiągnąć względem siebie różne prędkości obrotowe. Dzieje się tak niezależnie od napotykanego przez koło naporu. Dzięki temu koło, które napotyka na mniejszy opór może obrazać się szybciej, co równoważy prędkość obrotową koła z utrudnionym obrotem.

Obecnie, we współczesnej motoryzacji można wyróżnić kilka najczęściej stosowanych rodzajów mechanizmów różnicowych, należą do nich:

  • ślimakowo-kulowe DAK;
  • z przekładnią planetarną;
  • z kołami zębatymi stożkowymi;
  • ślimakowe TORSEN.