Turbosprężarka po regeneracji i jej trwałość | SuperSkrzynie.pl

Turbosprężarka po regeneracji i jej trwałość

Turbosprężarka jest bardzo precyzyjnie wykonanym podzespołem i w zasadzie powinna bezawaryjnie działać przez setki kilometrów przebiegu samochodu, nawet po regeneracji. Turbosprężarka po regeneracji ma taką samą trwałość jak nowa, niestety jest ona nadal bardzo wrażliwa na niewłaściwą eksploatację i złe warunki pracy. Turbosprężarka o zmiennej geometrii powinna standardowo wytrzymać przebieg 200 tyś. km, a na niskich obrotach w cyklu miejskim jest to niestety znacznie mniej.

Najczęstsze objawy jakie daje uszkodzona turbosprężarka:

  • Duże zużycie oleju silnikowego, może być one konsekwencją nieszczelności przewodów, lub wyeksploatowanymi łożyskami i uszczelkami.
  • Zadymienie, czyli biały lub niebieskawy dym wydobywający się z rury wydechowej w przypadku silnika diesla, lub czarny w przypadku wysokoprężnego.
  • Zbyt głośna praca, różnego rodzaju dźwięki przypominające tarcie, stukanie, głośne wycie lub gwizd.
  • Spadki mocy lub utrata mocy oraz pojawiająca się kontrolka oznaczająca błąd w układzie turbodoładowania.

Jeśli zauważycie takie objawy w swoim aucie, zarezerwujcie szybki termin wizyty u swojego mechanika, mogą być one jednak spowodowane uszkodzeniem zupełnie innego podzespołu w samochodzie, a dawać takie same objawy jak turbosprężarka.

Możliwe przyczyny potrzeby regeneracji turbosprężarki:

  • Ciało obce wpadające do korpusu wydechowego lub ssącego. Mogą być to połamane elementy silnika, które dostały się do wewnątrz, uszkodzone śruby, nakrętki, piasek, kamienia, które pozostały w układzie doładowania i uszkodziły łopatki wirników.
  • Zanieczyszczony olej, który niszczy łożyska w turbosprężarce wskazuje na  zniszczony lub brudny filtr paliwa, lecz najczęściej zbyt rzadką wymianę oleju.
  • Złe smarowanie łożysk wynikające z wymiany turbosprężarki bez zalania jej olejem, lub z nieodpowiedniego uruchomienia silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki.
  • Zbyt niskie ciśnienie oleju, które może być spowodowane niedrożnym przewodem lub niesprawną pompą olejową.
  • Zbyt wysoka temperatura spalin i przegrzanie wynikające ze zbyt szybkiego wyłączania silnika po jeździe.

To tylko kilka z możliwości, które powinien szczegółowo sprawdzić mechanik przed postawieniem diagnozy o uszkodzeniu turbosprężarki. W przypadku stwierdzenia awarii możemy zdecydować się na regenerację, jeśli jej stan na to pozwala, zakup nowej lub używanej regenerowanej. Wszystko zależy od zasobności portfela. Koszt turbosprężarki po regeneracji to około 1000 zł, jednak nieprofesjonalna wymiana może nas kosztować o wiele więcej, jeśli samochód zepsuje się znowu  tuż po wyjeździe z warsztatu.

Na czym polega regeneracja turbosprężarek ?

Regeneracja turbosprężarki polega na rozebraniu na podzespoły, czyszczeniu i piaskowaniu korpusu, wymianie wirników jeśli są uszkodzone, wymianie łożysk i uszczelniaczy, oraz wszystkich innych elementów, które mogły ulec uszkodzeniu. Następnie jest skręcana i poddawana wyważeniu, po którym turbosprężarka powinna mieć parametry takie same lub zbliżone do oryginału. Natomiast trzeba pamiętać, że kompleksowa naprawa oznacza nie tylko zamontowanie regenerowanej części, lecz również wymianę oleju i filtra oleju, czyszczenie układu dolotowego wraz z intercoolerem.

Turbosprężarki po regeneracji powinny gwarantować parametry oryginału oraz bezproblemową eksploatację przez długie lata. Samochód z uszkodzoną turbosprężarką najlepiej dostarczyć na lawecie do warsztatu specjalizującego się w regeneracji turbosprężarek, gdyż zapewnia to nie tylko samą wymianę części, lecz skuteczność, precyzję i wysoką jakość usługi.