Zadzwoń! Telefon: 533-668-194

Skrzynie Biegów Dwusprzęgłowe – naprawa i zasada działania

Skrzynie dwusprzęgłowe obecnie spotkać możemy w wielu samochodach osobowych. To jedyna w swoim rodzaju konstrukcja, która łączy w sobie zarówno wiele zalet manualnych skrzyń biegów z automatyzacją na wysokim poziomie. Dzięki zastosowaniu dwusprzęgłowej skrzyni, biegi zmieniają się szybciej i jej działaniu nie dorówna nawet najbardziej wyszukany kierowca wyścigowy. O zaletach i wadach konstrukcji dwusprzęgłowej skrzyni biegów opisuje niniejszy artykuł.

Dwusprzegłowa skrzynia biegów mimo tego, iż jest połączeniem dwóch ręcznych skrzyń ze stałym zazębieniem uważana jest, jako automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia tejże skrzyni, wyposażona została w dwa sprzęgła. Kierowca korzystający z rozwiązania tego rodzaju skrzyni biegów, może zmieniać przełożenia za pomocą łopatek lub drążka. Warto zwrócić uwagę na to, że w trybie automatycznym skrzynia samoistnie zmienia przełożenia, oznacza to, że to ona decyduję o tym, które sprzęgło zostanie zwolnione oraz jaki zostanie załączony bieg. Kierowca może również skorzystać z opcji przełączenia skrzyni w tryb manualny.

Konstrukcja dwusprzęgłowej skrzyni przypomina tak jakby dwie skrzynie, które mają stałe zazębienia, a każda z nich ma zapięty jeden bieg. Oznacza to, zatem ,że jedna skrzynia ma biegi parzyste i wsteczny, z kolei druga tylko i wyłącznie nieparzyste. Piecze nad dwusprzegłową skrzynią biegów sprawuję komputer, którego zadaniem jest sterowanie i zarządzanie siłownikami elektromechanicznymi i hydraulicznymi.

Skrzynie Dwusprzęgłowe – zalety

Do największych atutów konstrukcji dwusprzegłowej zaliczamy jej funkcjonalność, a szczegółowiej ujmując chodzi o szybkość. Ponieważ puszczając hamulec auto natychmiast rusza, zwiększając maksymalnie obroty. Co najważniejsze, zmienia się przy tym tylko sprzęgło skrzyni biegów, które całą swoją moc przejmuję z silnika. Warto wspomnieć o tym, że od razu skrzynia biegów ma zapięty zarówno pierwszy jak i drugi bieg.

Zaletą jest również płynność przyspieszenia, ponieważ w tych rodzajach skrzyń biegów nie mamy styczności z momentem zmiany biegów, gdyż drugie sprzęgło zostaje puszczone wraz z drugim biegiem. Działa to w ten sposób, iż skrzynia przełącza pierwszy bieg na trzeci od razu, a niekiedy, gdy puścimy gaz pozostaje na pierwszym biegu. Ta sama czynność ma miejsce również z pozostałymi biegami.

Jeśli chodzi o moc silnika i moment obrotowy w automacie dwusprzęgłowym to nie ma on ograniczenia. Dzięki temu możemy montować ultraszybkie przekładnie w jedynych w swoim rodzaju samochodach sportowych o niezwykłej mocy. A co najważniejsze, nie narażając tych modeli na słabą trwałość zarówno skrzyni jak i sprzęgła. Ostatnią zaletą tego rodzaju skrzyń jest to, że mimo tego, iż są one automatami to mogą działać tak jak ręczne skrzynie biegów.

Skrzynie Dwusprzęgłowe – wady

Bez wątpienia dwusprzegłowe konstrukcje mają więcej zalet niż wad, ale niestety nic nie jest nieskazitelne tak, więc również i w tym przypadku możemy doczepić się kilku niuansów. A mianowicie tego rodzaju skrzynie jest trudno naprawić, po dzień dzisiejszy nadal trwają prace nad tym, co zrobić, aby te skrzynie były łatwiejsze w obsłudze. Największym minusem dwusprzęgłowej skrzyni jest jej żywotność. Ponieważ skrzynie te, źle reagują na przebiegi powyżej 120 tysięcy kilometrów. Niewątpliwie wadą jest również małe doświadczenie obecnych na rynku mechaników, którzy nie mieli dużej styczności z tego rodzaju skrzyniami. Oznacza to również, że są one droższe od typowych skrzyń, a co za tym idzie, w przypadku awarii kierowca będzie musiał skorzystać z usług autoryzowanego serwisu MSM Technic.

Udostępnij:

Facebook
Twitter