Sterowanie manualną skrzynią biegów

Za sterowanie manualnej skrzyni biegów odpowiada dźwignia zmiany biegów.  O jej budowie i o tym, za co jest odpowiedzialna i na czym polega jej działanie pokrótce w niniejszym artykule.

Najczęściej dźwignia zmiany biegów montowana jest w podłodze na przodzie samochodu w miejscu między fotelami.  W odróżnieniu do motocykli gdzie jej miejsce jest na dole przy skrzyni, wówczas obsługiwana jest ona przez kierowcę stopą ,a nie ręką, tak jak w przypadku samochodów osobowych.  Niekiedy w samochodach dźwignia zmiany biegów ulokalizowana jest w kolumnie kierowcy, taka sytuacja ma miejsce w modelu Hondy Civic VII.

Dźwignia w manualnych skrzyniach

Dźwignia skrzyni biegów współpracuję z takimi elementami jak mieszek ochrony, uszczelka, która odpowiada za połączenie zmiany biegów, moduł, który służy do sterowania danej skrzyni biegów oraz z tuleją drążka zmiany biegów.

Standardowo drążek w manualnych skrzyniach biegów oparty jest o system H.  Sterowanie skrzyni biegów odbywa się przez naciśnięcia przez kierowcę pedała sprzęgła jednocześnie przesuwając drążek w odpowiednim dla biegu kierunku.  Warto zwrócić uwagę również na luzy, które występują na drążku zmiany biegów.  Poprzez zdjęcie osłony możemy w szybki sposób odnaleźć ich położenie.  Drążek skrzyni biegów standardowo zlokalizowany jest na tzw. sworzeniu kulowym, który znajduję się po prawej stronie. Niekiedy dzieję się tak, że trzeba tulejkę wymienić, ponieważ nie trzyma się ona dźwigni zmiany biegów, czasami po prostu tylko wyskakuję.  Warto wspomnieć o tym, że łożyska sworznia wykonane jest z tworzywa plastikowego.  Element odpowiadający za sterowanie skrzyni biegów tzw. moduł obecnie produkowany jest przez wielu producentów w tym również przez Sachs.  Na cenę zakupy modułu wpływa przede wszystkim rodzaj skrzyni biegów i model samochodu. W przypadku awarii dźwigni zmiany biegów, możemy zakupić same części potrzebne do wymiany lub zakupić cały naprawczy zestaw.