Zadzwoń! Telefon: 533-668-194

Prawidłowe sterowanie dźwignią zmiany biegów

Za sterowanie manualnej skrzyni biegów odpowiada dźwignia zmiany biegów. Najczęściej dźwignia zmiany biegów montowana jest w podłodze na przodzie samochodu w miejscu między fotelami.  W odróżnieniu do motocykli gdzie jej miejsce jest na dole przy skrzyni, wówczas obsługiwana jest ona przez kierowcę stopą ,a nie ręką, tak jak w przypadku samochodów osobowych.  Niekiedy w samochodach dźwignia zmiany biegów ulokalizowana jest w kolumnie kierowcy, taka sytuacja ma miejsce w modelu Hondy Civic VII.

Zmiana biegu powinna być płynna i intuicyjna. Oto kilka kluczowych kroków, które pomogą Wam opanować tę umiejętność:

  • Czuwanie nad płynnością: Zawsze pamiętaj o płynnej zmianie biegów. Gwałtowne i szarpane ruchy są nie tylko szkodliwe dla skrzyni biegów, ale mogą też negatywnie wpłynąć na kontrolę nad pojazdem.
  • Wyczucie momentu: Uczucie odpowiedniego momentu na zmianę biegów jest kluczowe. Zbyt wczesna zmiana może spowodować zbyt niskie obroty silnika, zbyt późna – jego przeciążenie.
  • Dostosowanie fotela: Ustaw fotel tak, aby dźwignia zmiany biegów była w zasięgu ręki, bez konieczności nadmiernego wyprostowania ramienia. Dobrze dostosowana pozycja za kierownicą pozwoli na łatwiejsze i bardziej efektywne sterowanie dźwignią.

Dźwignia w manualnych skrzyniach

Dźwignia skrzyni biegów współpracuję z takimi elementami jak mieszek ochrony, uszczelka, która odpowiada za połączenie zmiany biegów, moduł, który służy do sterowania danej skrzyni biegów oraz z tuleją drążka zmiany biegów.

Standardowo drążek w manualnych skrzyniach biegów oparty jest o system H. Sterowanie skrzyni biegów odbywa się przez naciśnięcia przez kierowcę pedała sprzęgła jednocześnie przesuwając drążek w odpowiednim dla biegu kierunku. Warto zwrócić uwagę również na luzy, które występują na drążku zmiany biegów. Poprzez zdjęcie osłony możemy w szybki sposób odnaleźć ich położenie. Drążek skrzyni biegów standardowo zlokalizowany jest na tzw. sworzeniu kulowym, który znajduję się po prawej stronie. Niekiedy dzieję się tak, że trzeba tulejkę wymienić, ponieważ nie trzyma się ona dźwigni zmiany biegów, czasami po prostu tylko wyskakuję.

 

Udostępnij:

Facebook
Twitter