Zadzwoń! Telefon: 533-668-194

Nowe auto, nowe wyzwania. Jaką skrzynię biegów wybrać?

Wybór nowego samochodu to ważna decyzja dla kierowcy. W takim czasie pojawia się bardzo wiele pytań odnoszących się do konkretnej marki, modelu, czy też odpowiedniego wyposażenia. Istotnym, jak się okazuje, jest również wybór właściwej skrzyni biegów. Co warto wiedzieć, o tym elemencie? W jaki sposób przygotować się do odpowiedniego wyboru auta?

Na rynku samochodów istnieją obecnie różnorodne, mniej lub bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania. Należą do nich także skrzynie biegów, które można podzielić na klasyczne- manualne, automatyczne- zyskujące coraz więcej fanów, głównie na terenie Europy, oraz tzw. DSG, znajdujące swoje zastosowanie głównie w niemieckich produkcjach. Właściwie podjęta decyzja uwarunkowana jest zatem czynnikami, takimi jak przeznaczenie auta, warunków, w jakich pojazd ma być eksploatowany, czy też planowanych przebiegów.

Ważnym, z punktu ekonomicznego punktu widzenia, jest również fakt, ewentualnej naprawy skrzyni biegów i jej koszty. W przypadku nowoczesnych, drogich aut (zwłaszcza tych rzadszych modeli) koszt ewentualnych napraw, czy też poszczególnych zamienników części, może osiągać olbrzymie kwoty.

Popularne skrzynie biegów

Najpopularniejszymi, wciąż wydają się skrzynie manualne- sześcio- lub siedmio- biegowe, które jednak wymagają odpowiednich umiejętności. W przypadku natężonego ruchu, czy zbyt małego doświadczenia w prowadzeniu samochodu, obsługa drążka zmiany biegów może być męcząca. Od niej również zależy płynność samej jazdy. Takie rozwiązania są zwykle wytrzymałe i elastyczne, choć wymagają zdecydowanie większej uwagi kierowcy. Awaryjność takiego układu, w dużej mierze zależna jest od samego kierowcy i jego stylu jazdy.

W przypadku nowych aut, zakłada się, że pierwsza wymiana sprzęgła oscyluje w granicy 100 000 przejechanych kilometrów, choć w wielu przypadkach, może mieć to miejsce już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Można swobodnie powiedzieć, iż w przypadkach niedużych silników benzynowych, koszt ten wynosi przeważnie ok. 1000 złotach. W nieco większych pojazdach, czy też turbodieslach, często jednak taka naprawa wiąże się z wykonaniem dodatkowych prac, których koszt może sięgać kilku tysięcy złotych.

Komfort skrzyni biegów

Zupełnie inny komfort jazdy dają auta z automatyczną skrzynią biegów, nie wymagające obsługi drążka skrzyni biegów czy też sprzęgła. Takie podzespoły działają dłużej i są zwykle bardziej wytrzymałe, dzięki czemu naprawa ich może mieć miejsce nawet po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. W takich wypadkach najważniejszą kwestią jest jednak dbałość o odpowiednie zastosowanie oleju do tego typu przekładni, jak również jego regularna wymiana.

Wymiana oleju w takich autach ma miejsce przeważnie w okolicy pięćdziesięciu tysięcy przejechanych kilometrów, choć warto pamiętać , że na to ma także wpływ sposób eksploatacji auta. Dobrze również pamiętać o zastosowaniu specjalnego preparatu do czyszczenia skrzyni, przed wymianą filtrów. Cały koszt takiej operacji waha się w okolicach kilkuset złotych.

Najnowocześniejszym rozwiązaniem są skrzynie biegów Direct Shift Gearbox, w skrócie DSG, montowane w niemieckich konstrukcjach. Nie wymaga ono obsługi kierowcy, a polega na zastosowaniu dwóch, równoległych sprzęgieł, odpowiedzialnych kolejno za parzyste i nieparzyste biegi. To technologie wygodne, elastyczne, pracujące szybko i płynnie. Dodatkowo ich zastosowanie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, co przenosi się bezpośrednio na koszty. Minusem ich obecności jest dość krótka żywotność, bowiem DSG zużywają się po ok. 200 000 kilometrów. Wówczas musi nastąpić wymiana skrzyni biegów, co wiąże się ze stosunkowo wysokimi kosztami, rzędu kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy.

Udostępnij:

Facebook
Twitter