OBJAWY ŚWIADCZĄCE O NIESPRAWNOŚCI – MANUALNE SKRZYNIE BIEGÓW

Aby jazda samochodem sprawiała przyjemność, a auto nie sprawiało przykrych niespodzianek kierowca powinien być wyczulony na objawy  świadczące o złym funkcjonowaniu skrzyni biegów . Bagatelizowanie podanych niżej symptomów może się zakończyć  całkowitą niesprawnością skrzyni biegów i drogą naprawą. Nie trzeba być wytrawnym kierowcą by dostrzec niepokojące zgrzyty, wycieki itd.

Zasadnicze objawy w działaniu skrzyni biegów, na które należy być wyczulonym:

  1. Wyciek oleju.
  2. Wyskakiwanie biegów.
  3. Zbyt głośna praca skrzyni biegów .
  4. Opór dźwigni przy zmianie biegów, zgrzyty.

Wyciek oleju – Manualne Skrzynie biegów

Na początek wskazane jest sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów. Długotrwały wyciek nawet niewielkiej ilości oleju czy to z uszczelki obudowanej przekładni, korka wlewu oleju, uszczelniaczy czy półosi napędzających koła będzie w końcu skutkować zużyciem skrzyni biegów, zatrzymaniem wręcz pojazdu podczas jazdy a to  wiąże się z wysokimi kosztami  późniejszej naprawy.

Również obserwujemy  miejsce parkingowe naszego auta czy widoczne są ślady wyciekającego oleju. Śladów po oleju nie należy bagatelizować  jest to pierwszy sygnał , że dzieje się coś niedobrego. Wskazane jest w tym momencie udanie się na kanał i ustalić gdzie ma miejsce wyciek. Potem należy udać się  do specjalistycznego warsztatu lub uszczelniamy skrzynię i uzupełniamy lub wymieniamy olej we własnym zakresie.

Wskazane jest też szczegółowe sprawdzenie najlepiej na kanale miejsca połączenia silnika ze skrzynią a także sprawdzenie ewentualnego wycieku w miejscach połączeń półosi napędowych ze skrzynią biegów.

Wyskakiwanie biegów w skrzyniach manulanych

Wyskakiwanie  czy wykleszczanie  się  jednego , kilku lub wszystkich biegów jest częstym objawem niesprawności naszej skrzyni. Przyczyn może być kilka  a najczęstszą  jest zbyt niski poziom oleju na skutek wycieku lub zużyty olej którego właściwości smarne są niewystarczające. Inną przyczyną mogą  być wady materiałowe  użyte  przy produkcji skrzyń biegów co się zdarza dość rzadko  lub  szybsze od innych „zmęczenie materiałowe”  elementów z których produkowana jest skrzynia.

W przypadku wykleszczania się  biegów należy dokładnie  przyjrzeć się  gumowym poduszkom na których osadzony jest silnik i skrzynia. Uszkodzone poduszki charakteryzują się ubytkami masy  lub charakterystyczną zmurszałą fakturą. Dodatkowym negatywnym objawem uszkodzonych poduszek są wibracje nadwozia a także duże luzy drążków dźwigni zmiany biegów. Równie częstą przyczyna jest wyłamane starte lub pęknięte  kółko zębate czy tez niesprawny zatrzask odpowiadający za prawidłowe  zakleszczenie  biegu.

Głośna praca skrzyni biegów (szumy)

Objawem ,że skrzynia biegów wymaga wzmożonej czujności jest jej głośna praca. Najczęstszą przyczyną takiego stanu są wytarte łożyska przekładni skrzyni biegów.

Hałas wydobywający się ze skrzyni jest słyszalny w każdym zakresie przełożenia. Jeżeli dźwięk w momencie zmiany biegu jest charakterystycznie wydłużony przy tym dość głośny i występuje w każdym zakresie położenia lewarka świadczy to zapewne o zużytym mechanizmie różnicowym . W samochodach z napędem na tylne koła oraz napędem na wszystkie koła dodatkowo zużyty może być tylny most.

Jeśli hałasowanie ma miejsce  na jednym biegu  szczególnie podczas jazdy prawdopodobnie to objaw zużytej zębatki jednego z biegów. Jeśli zaś  charakterystyczny dźwięk słychać tylko w momencie naciskania na pedał sprzęgła prawdopodobnie zużyte jest wyciskowe łożysko sprzęgła, które podejmuje pracę w momencie  nacisku na pedał.

Opór dźwigni  przy zmianie biegów, zgrzyty

Warto wiedzieć ,że każdy bieg posiada swój synchronizator który odpowiada za płynność włączania się kół zębatych poszczególnych biegów. Niepoprawnie działający synchronizator nie nadąża z synchronizacją kół zębatych z obrotami wałków więc wyraźny opór przy zmianie przełożenia w szczególności przy zbyt gwałtownej zmianie biegu  podczas wysokich obrotów oraz równoległy z oporem zgrzyt świadczy najpewniej o zużyciu tychże.

Zgrzyty mające miejsce podczas zmiany na przykład  z trzeciego biegu na czwarty świadczyć będą o awarii synchronizacji biegu numer 4.

Jeśli  opór przy przełożeniach  ma miejsce  na każdym biegu,  przyczyna tkwi potencjalnie  w uszkodzonym docisku sprzęgła.  Zużyty docisk, polega na  wytarciu  dźwigni przy sprężynie  talerzowej a skutkiem  jest  , rozłączanie  tarczy  sprzęgłowej dopiero w momencie silnego nacisku prawie do końca pedału sprzęgła lub  niemożność  załączenia sprzęgła w ogóle.

Jeszcze inne objawy manualnych skrzyń

Innym chociaż niekoniecznie równoległym ze zgrzytem objawem bywa opór podczas zamiany biegów, szczególnie zimą  podczas rozruchu pojazdu gdy temperatura otoczenia spada do kilku stopni. Przyczyną  takiego stanu bywa olej innej klasy lub o innych parametrach niż  ten zalecany przez producenta . Wymiana oleju na właściwy często rozwiązuje problem.

Typ właściwego oleju czy to mineralny ,syntetyczny czy półsyntetyczny zastosowany przy wymianie  ma znaczenie w przypadku aut kilkunasto-letnich . W przypadku aut z dużym przebiegiem rzędu kilkaset tysięcy kilometrów zaleca się stosowanie olejów mineralnych a w pojazdach z małym przebiegiem olejów syntetycznych i półsyntetycznych. Spowodowane jest to tym że oleje syntetyczne  mogą przy zmęczeniu materiałowym skrzyń aut z bardzo dużym przebiegiem powodować  jej rozszczelnienie.

Właściwości smarne syntetyków i olejów mineralnych są podobne w przebiegach do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów  jednakże w dalszej długotrwałej eksploatacji syntetyki wolniej zmniejszają swoje parametry lepkości lepiej znoszą niskie temperatury , stawiają mniejsze opory, a to  wiąże się z mniejszym spalaniem paliwa i w rezultacie większą oszczędnością.

niesprawność manualnej skrzyni