Zadzwoń! Telefon: 533-668-194

Wadliwe skrzynie biegów Opel Astra, Corsa, Insignia i Zafira

Jedne z częściej do nas zgłaszanych skrzyń to skrzynie biegów M32 oraz M20, które są montowane m.in. w samochodach takich jak: Opel Astra, Opel Corsa, jak i również w Oplu Insignia czy Zafira.

Wadliwe koła 5 oraz 6 biegu, niesprawne łożyska, piasty przesuwne oraz uszkodzenia tylnej obudowy – oto najczęstsze problemy spotykane w skrzyniach M32. Choć posiadają innowacyjną strukturę wciąż najbardziej rozpoznawalne są przez swoje liczne nieprawidłowości.

Awaryjność obudowy tylnej skrzyni biegów Opel M32/M20

Większość problemów skrzyń biegów Opel M32 oraz M20 wynika z licznych mankamentów tylnej obudowy. Najczęściej dotyczą one obszaru, gdzie znajduje się łożysko, które podpiera wałek atakujący. Obudowa pęka lub jest rozbita zazwyczaj z powodu przekręcenia się bieżni łożyska w gnieździe. Niestety nie da się zespawać lub połączyć tak wybrakowanej obudowy, dlatego też należy zastąpić ją nową. Łożysko znajduje się w ściśle sprecyzowanym położeniu, może dojść do zakłócenia precyzji instalacji łożyska jeśli poddamy je obróbce cieplnej, co stanie się przyczyną licznych deformacji. Tutaj nawet minimalne przemieszczenia mogą wywołać brak osiowości pracy wałka, co prowadzi jedynie do destrukcji reszty skrzyni biegów.

Jeżeli decydujemy się na zakup używanej obudowy musimy być w pełni przekonani o jej dobrej formie, dlatego warto decydować się na części wiadomego pochodzenia, najlepiej od zaufanych nam osób. Taka obudowa musi przede wszystkim mieć sprawne gniazda do osadzania łożysk. Nie powinno się zestawiać nieużywanego łożyska z wysłużoną bieżnią, dlatego każdorazowo musimy zastąpić starą bieżnię zupełnie nową.

Kiedy myślę o skrzyni biegów w modelach Opla, typu M32 i M20, pierwsze co przychodzi mi do głowy to, że szczególnie narażone są koła 6. i 5. biegu. Użytkownicy tych modeli często zgłaszają problemy związane z uszkodzeniami tych elementów.

Przyczyny uszkodzeń skrzyń biegów Opel

  • Awarie łożysk: To główny winowajca uszkodzeń trybów. Łożyska, rozgrzewając się do wysokiej temperatury, przekazują ciepło na zęby trybów, osłabiając ich materiał.
  • Nadmierne luzy wzdłużne: Gdy zęby trybów stykają się na swoich brzegach zamiast na całej powierzchni, zwiększa się obciążenie na miejscu styku, co prowadzi do ich wyłamania.
  • Niewystarczająca ilość oleju: Brak odpowiedniego chłodzenia przez olej skrzyniowego prowadzi do przegrzania i uszkodzenia trybów.

Metody naprawy/regeneracji

  • Wymiana kół zębatych: To podstawowy sposób naprawy. Ważne jest, aby wymieniać koła zębate parami, nawet jeśli jedno z nich wydaje się być w dobrym stanie. Niedopuszczalna jest wymiana tylko jednego koła danego biegu.
  • Wymiana elementów współpracujących: Oprócz kół zębatych, należy również wymienić inne elementy, które wykazują ślady zużycia.

 

Jako pasjonat motoryzacji, wiem, że skrzynia biegów jest sercem każdego pojazdu. Dlatego tak ważna jest jej prawidłowa konserwacja i naprawa. Wymiana kół zębatych może wydawać się kosztowna, szczególnie w przypadku 3. biegu, gdzie jedno z kół jest odlewane razem z wałkiem. Jednak, w mojej opinii, jest to inwestycja w bezpieczeństwo i wydajność pojazdu.

Uszkodzenia kół zębatych w skrzyni biegów Opel typu M32 i M20 mogą być poważnym problemem. Prawidłowa diagnoza przyczyn i fachowa naprawa są kluczowe dla długotrwałej i bezproblemowej pracy skrzyni biegów. Regularna kontrola i konserwacja mogą zapobiegać tym problemom, a w przypadku wystąpienia uszkodzeń, nie należy oszczędzać na jakości części zamiennych i profesjonalnej naprawie.

Udostępnij:

Facebook
Twitter