Awaria turbosprężarki lub skrzyni biegów może poważnie uszczuplić nasz portfel. Czy serwis turbosprężarek i skrzyni biegów jest opłacalny? A może lepiej zainwestować w fabrycznie nowe lub regenerowane części? Pora na podjęcie decyzji.
Jeśli tylko zauważymy pierwsze symptomy uszkodzenia turbosprężarki, nie warto zwlekać z naprawą. Czy jednak jest ona niezbędna? Nowa turbosprężarka to koszt około tysiąca złotych. Nie każdy może sobie pozwolić na taki wydatek.
W takiej sytuacji, oprócz zakupu fabrycznie nowej części, mamy do wyboru kilka rozwiązań:
- Zakup turbosprężarki po regeneracji
- Zakup zamiennika
- Serwis turbosprężarki w wyspecjalizowanym warsztacie i naprawa uszkodzonego elementu.
W przypadku pierwszej opcji, autoryzowane serwisy samochodowe oferują niekiedy o wiele bardziej atrakcyjne ceny części zamiennych, jeśli decydujemy się na wymianę zużytego podzespołu na ten regenerowany. Tutaj jest jednak podstawowy warunek: uszkodzona turbosprężarka musi nadawać się do naprawy. Niekiedy wiąże się to z koniecznością wpłaty kaucji na wypadek, gdyby wykryto, że nasza stara turbosprężarka jest tak mocno uszkodzona, że nie nadaje się już do regeneracji. Dużą zaletą zaprezentowanego powyżej rozwiązania jest zdecydowanie bardziej korzystna cena, niż w przypadku zakupu części fabrycznie nowej oraz taka sama gwarancja!
Jeśli chodzi o zakup zamiennika, wybór jest ogromny. Niestety jakość pozostawia często wiele do życzenia. Niektóre części sprowadzane są z Azji i choć ich cena jest kusząca, to materiały, z których je wykonano są kiepskiej jakości. Niestety takie zamienniki mają przeważnie krótszą żywotność i nie podlegają naprawie w przypadku usterki. Jest to więc rozwiązanie jednorazowe.
Serwis turbosprężarek i skrzyni biegów
Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem w przypadku uszkodzenia turbosprężarki jest naprawa w serwisie, który specjalizuje się w regeneracji turbosprężarek. Przeważnie są to warsztaty, których specjalizacja obejmuje również naprawę skrzyni biegów. Warto przy okazji przyjrzeć się także temu podzespołowi. Serwis obu części jest jednak możliwy tylko, gdy nasza reakcja na uszkodzenie będzie natychmiastowa. Nie warto zwlekać z naprawą, ponieważ może ona okazać się niemożliwa z biegiem czasu i stopniem zaawansowania usterki.
Jeśli wiec zauważymy niepokojące objawy, mogące świadczyć o uszkodzeniu turbosprężarki, tj. nienaturalne drgania, hałasy, powinniśmy natychmiast udać się do serwisu. Regeneracja w warsztacie to koszt około 800 zł. Pamiętajmy jednak, że do naprawy nie nadają się turbiny z wyszczerbionymi i zdeformowanymi obudowami. Warto przyjrzeć się jakim sprzętem dysponuje zakład, w którym chcemy dokonać naprawy. Profesjonalny serwis powinien mieć na wyposażeniu precyzyjny sprzęt do wyważania wirników oraz urządzeni do regulacji przepływu spalin. Dlatego też przy wyborze odpowiedniego warsztatu samochodowego nie powinniśmy kierować się ceną usługi, lecz klasą sprzętu używanego do naprawy, kwalifikacjami pracowników oraz jakością używanych części.
Uszkodzenia turbiny lub skrzyni
W przypadku serwisu skrzyni biegów, napraw również wymaga od nas natychmiastowej reakcji. Jeśli zaniepokoją nas hałasy, piski i zgrzyty, które emituje to urządzenie, powinniśmy zasięgnąć opinii specjalisty. W przypadku zużycia synchronizatorów, czy też łożysk, napraw jest jak najbardziej opłacalna. Natomiast w przypadku uszkodzenia kół zębatych lub pęknięcia obudowy, lepiej pomyśleć o wymianie całej skrzyni biegów na nową lub regenerowaną. Nie należy jednak kupować części z nieznanego źródła. To może wiązać się z jeszcze większym wydatkiem, a o tym czy urządzenie działa prawidłowo przekonany się niestety dopiero po jego zamontowaniu. W przypadku usterki turbiny lub skrzyni biegów, nie zawsze powinniśmy kierować się kosztami, jakie wiążą się z naprawą.
Na tych częściach nie warto oszczędzać. Jeśli zdecydujemy się na naprawę w serwisie, pamiętajmy o wyborze profesjonalnego warsztatu. Warto zapoznać się z opiniami, które pozostawili w internecie zadowoleni lub zawiedzeni klienci. Uważajmy także na turbosprężarki regenerowane, które mogą mieć ukryte wady niedostrzegalne gołym okiem. Nie warto ryzykować, gdy chodzi o nasze bezpieczeństwo.