Skrzynie biegów PDK (Porsche Doppelkupplung) to dwusprzęgłowe przekładnie dające błyskawiczną zmianę przełożeń w zaledwie parę milisekund.
Technologia wykorzystuje dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych, eliminując przerwy w przekazywaniu mocy. PDK zapewnia także sportowe doznania z trybem manualnym, oraz komfort jazdy automatycznej. Ultra-szybkie zmiany biegów umożliwiają osiąganie lepszych przyspieszeń niż w przypadku skrzyń manualnych.
Nowe wersje PDK dają do 8 biegów, adaptacyjne programy zmiany przełożeń oraz współpracę z systemami Launch Control dla maksymalnych osiągów przy starcie z miejsca.
Skrzynie PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) to przełom w dziedzinie sportowej transmisji, który zrewolucjonizował sposób, w jaki myślimy o zmianie biegów. Technologia ta, oparta na systemie podwójnego sprzęgła, pozwala na błyskawiczne przełączanie przełożeń w czasie krótszym niż mrugnięcie okiem – dokładnie w 8 milisekund. Właśnie ta niewiarygodna szybkość działania sprawia, że PDK stało się standardem w samochodach wyczynowych i luksusowych pojazdach sportowych. Konstrukcja opiera się na dwóch równoległych przekładniach, z których każda obsługuje alternatywne biegi – w czasie gdy jeden bieg jest aktywny, drugi jest już przygotowany do natychmiastowego włączenia. Czy możemy wyobrazić sobie bardziej zaawansowany system?
Inżynierowie spędzili tysiące godzin na dopracowaniu algorytmów sterujących, które przewidują kolejny ruch kierowcy (wykorzystując zaawansowaną telemetrię i sztuczną inteligencję). System nieustannie analizuje: prędkość pojazdu, położenie pedału gazu, przeciążenia poprzeczne oraz dziesiątki parametrów. „To jak mieć profesjonalnego kierowcę wyścigowego, który siedzi obok i doradza przy każdej zmianie biegu” – tak opisują to eksperci. Wykorzystanie elektronicznego układu sterowania pozwala na optymalizację momentu zmiany przełożeń w czasie rzeczywistym.
Ewolucja sportowej przekładni: od torów wyścigowych do codziennej jazdy
- Redukcja zużycia paliwa nawet o 15% w porównaniu do klasycznych automatów
- Możliwość manualnej kontroli poprzez łopatki przy kierownicy
- Adaptacyjne tryby jazdy dostosowane do preferencji kierowcy
Skrzynie PDK nieustannie ewoluują, wprowadzając coraz to nowsze rozwiązania techniczne. Nowe generacje wykorzystują zaawansowane materiały kompozytowe i nowoczesne rozwiązania mechatroniczne, które jeszcze bardziej poprawiają skuteczność działania. Synchronizacja elektrohydrauliczna (oparta na precyzyjnych zaworach i czujnikach) zapewnia płynność przełączania biegów nawet przy maksymalnych obciążeniach.
Technologia ta daje efekt także na torze wyścigowym, oraz w codziennej eksploatacji – gdzie komfort jazdy jest równie ważny jak osiągi.
Technologiczna perfekcja w służbie kierowcy

Aktualnie przekładnie PDK to prawdziwe dzieła sztuki inżynieryjnej, łączące mechaniczną precyzję z cyfrową inteligencją. „To jak dobranie szwajcarskiego zegarka z superkomputerem” – takie porównania często padają z ust ekspertów. Konstrukcja musi wytrzymać ekstremalne obciążenia termiczne i mechaniczne (przekraczające nawet 200 Nm momentu obrotowego). Zastosowanie najnowocześniejszych stopów metali i zaawansowanych powłok ceramicznych gwarantuje niezawodność systemu nawet w najbardziej wymagających warunkach. Każdy element jest testowany w ekstremalnych warunkach: od arktycznego mrozu po pustynny żar.
PDK – kiedy milisekundy zmiany biegu decydują o zwycięstwie na torze 🏎️

Skrzynie biegów PDK (Porsche Doppelkupplung) to zaawansowane przekładnie dwusprzęgłowe, które zmieniły sposób myślenia o zmianie biegów w samochodach sportowych. Czas zmiany przełożenia w najnowszych modelach PDK wynosi zaledwie 8 milisekund, co jest wartością praktycznie niewykrywalną dla człowieka. System wykorzystuje dwa niezależne wałki sprzęgłowe, gdzie jeden odpowiada za biegi parzyste, a drugi za nieparzyste. Technologia ta pozwala na przygotowanie kolejnego biegu jeszcze przed faktyczną zmianą, eliminując praktycznie całkowicie przerwy w przekazywaniu momentu obrotowego. Konstruktorzy Porsche nieustannie udoskonalają system PDK, wprowadzając coraz to nowsze rozwiązania elektroniczne i mechaniczne. Najnowsza generacja skrzyni PDK potrafi przewidywać zachowanie kierowcy na podstawie jego szyku jazdy, dostosowując momenty zmian biegów do aktualnej sytuacji. W trybie sportowym skrzynia utrzymuje wyższe obroty i agresywniej redukuje przełożenia, w czasie gdy w trybie komfortowym dąży do jak najniższego zużycia paliwa. Efektywność PDK jest tak wysoka, że nawet najbardziej doświadczeni kierowcy wyścigowi nie są w stanie dorównać jej precyzji i szybkości działania przy ręcznej zmianie biegów. System został zaprojektowany z myślą o ekstremalne warunki użytkowania i jest testowany w najbardziej wymagających scenariuszach. Wytrzymałość przekładni PDK jest imponująca – producent gwarantuje bezawaryjną pracę nawet przy regularnym wykorzystywaniu samochodu na torze wyścigowym. Atutem jest możliwość pełnej personalizacji charakterystyki pracy skrzyni poprzez dedykowane oprogramowanie.
PDK Porsche – technologiczny majstersztyk w świecie przekładni
Dwusprzęgłowa skrzynia PDK (Porsche Doppelkupplung) stanowi przełomowe rozwiązanie w dziedzinie automatycznych przekładni. System wykorzystuje dwa sprzęgła pracujące naprzemiennie, co pozwala na błyskawiczną zmianę biegów bez przerwy w przekazywaniu momentu obrotowego. Pierwsza generacja PDK oferowała 7 przełożeń, jednak nowsze wersje dysponują już 8 biegami. Konstrukcja skrzyni pozwala na osiągnięcie czasu zmiany przełożeń na poziomie zaledwie 100 milisekund, co jest wartością nieosiągalną dla tradycyjnych przekładni automatycznych.
- Czas zmiany biegu: 100ms
- Maksymalny moment obrotowy: 1000 Nm
- Waga skrzyni: około 140 kg
- Liczba przełożeń: 7 lub 8
- Sprawność mechaniczna: do 97%
- Temperatura robocza: do 150°C
- Żywotność: ponad 300 000 km
Skrzynia PDK została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wydajności . System chłodzenia oleju utrzymuje optymalną temperaturę pracy, a zaawansowana elektronika sterująca dostosowuje charakterystykę zmian biegów do szyku jazdy kierowcy. Konstrukcja mechaniczna opiera się na wysokiej jakości stopach aluminium i stali, co zapewnia długą żywotność przy zachowaniu relatywnie niskiej masy całkowitej.
Nowoczesne rozwiązania w systemie smarowania PDK
Inżynierowie Porsche opracowali unikalny system smarowania z podwójnym obiegiem oleju, który wykorzystuje dwa różne obiegi – jeden dla przekładni, drugi dla sprzęgieł. Zastosowanie specjalnie opracowanego oleju syntetycznego o wysokiej lepkości zapewnia optymalne smarowanie nawet w ekstremalnych warunkach. Za pomocą tego skrzynia PDK może pracować bezawaryjnie także w czasie codziennej eksploatacji, oraz w czasie intensywnej jazdy na torze wyścigowym. System monitorowania parametrów oleju w czasie rzeczywistym pozwala na wykrycie potencjalnych problemów, zanim doprowadzą one do poważniejszych uszkodzeń.
Przekładnia PDK racing – gdy każda sekunda jest na wagę zwycięstwa!
Niezwykła precyzja i szybkość zmiany biegów w przekładni PDK racing to podstawa osiągnięcia optymalnych osiągów na torze wyścigowym. System ten potrafi zmienić bieg w czasie krótszym niż 100 milisekund, co jest praktycznie niemożliwe do osiągnięcia przy manualnej zmianie przełożeń. Z pomocą dwóm sprzęgłom, jedno odpowiada za aktualnie włączony bieg, w czasie gdy drugie już przygotowuje kolejne przełożenie. To rozwiązanie eliminuje przerwy w przekazywaniu momentu obrotowego na koła, dając płynne i nieprzerwane przyspieszanie.
W porównaniu do standardowych skrzyń automatycznych, wersja racing oferuje dodatkowe tryby pracy, w tym specjalny program torowy z agresywniejszą charakterystyką zmiany biegów. Elektroniczne sterowanie pozwala na błyskawiczną adaptację do szyku jazdy kierowcy oraz warunków na torze. System analizuje przeciążenia poprzeczne, kąt skrętu kierownicy oraz pozycję pedału gazu, by przewidzieć optymalny moment zmiany biegu. Wszystkie te zaawansowane rozwiązania przekładają się na konkretne liczby – przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest średnio o 0,2-0,3 sekundy szybsze niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Również, w czasie jazdy na torze wyścigowym, przekładnia PDK racing pozwala zaoszczędzić nawet parę sekund na okrążeniu. Zoptymalizowane oprogramowanie sterujące umożliwia wykorzystanie maksymalnego potencjału silnika, utrzymując obroty w optymalnym zakresie. Dodatkowe chłodzenie oleju przekładniowego zapewnia stabilną pracę nawet w czasie wielogodzinnych sesji na torze, gdzie temperatura oleju może przekraczać standardowe wartości eksploatacyjne.