Aby jazda samochodem sprawiała przyjemność, a auto nie sprawiało przykrych niespodzianek kierowca powinien być wyczulony na objawy świadczące o złym funkcjonowaniu skrzyni biegów. Bagatelizowanie podanych niżej symptomów może się zakończyć całkowitą niesprawnością skrzyni biegów i drogą naprawą. Nie trzeba być wytrawnym kierowcą by dostrzec niepokojące zgrzyty, wycieki, itd.
Zasadnicze objawy w działaniu skrzyni biegów, na które należy być wyczulonym:
- Wyciek oleju.
- Wyskakiwanie biegów.
- Zbyt głośna praca skrzyni biegów.
- Opór dźwigni przy zmianie biegów, zgrzyty.
Przede wszystkim nie należy lekceważyć lekkich usterek oraz objawów, które dałyby po sobie znać, że coś złego zaczyna się dziać z naszym autem. Nawet te najmniej groźne usterki, jeśli zostaną zlekceważone przez kierowcę mogą w przyszłości przysporzyć dużo problemów i doprowadzić do większej awarii skrzyni biegów z którą nie będzie już tak łatwo i szybko się uporać. Jak zatem prawidłowo dokonać diagnozy awarii skrzyni biegów?
Jak się okazuję, to wcale nie takie trudne, ponieważ podstawowe objawy takie jak wyciek oleju, wyskakiwanie biegów, głośna praca skrzyni oraz wszelkie zgrzyty i opór podczas zmiany biegów bez problemu możemy sami wykryć nie korzystając przy tym z fachowej pomocy.
Wyciek oleju w manualnej skrzyni biegów
Na początek wskazane jest sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów. Długotrwały wyciek nawet niewielkiej ilości oleju czy to z uszczelki obudowanej przekładni, korka wlewu oleju, uszczelniaczy czy półosi napędzających koła będzie w końcu skutkować zużyciem skrzyni biegów, zatrzymaniem wręcz pojazdu podczas jazdy. Również obserwujmy miejsce parkingowe naszego auta czy widoczne są ślady wyciekającego oleju. Śladów po oleju nie należy bagatelizować jest to pierwszy sygnał, że dzieje się coś niedobrego.
Każdy kierowca jest zobowiązany do tego, aby sprawdzić poziom oleju, a także przyjrzeć się dokładnie w miejscu gdzie parkujemy samochód czy nigdzie nie wycieka nam olej. Gdy tylko zobaczymy jakikolwiek najmniejszy wyciek pod samochodem, powinniśmy odstawić nasz samochód na kanał lub skorzystać z podnośnika, dzięki temu będzie możliwa precyzyjna ocena wycieku. Być może okażę się, że będzie trzeba uszczelnić naszą skrzynię biegów. Powodów wycieku oleju może być wiele, należy, zatem sprawdzić korek spustu oleju, uszczelniacze półosi napędowej ,a także wszystkie uszczelki obudowy przekładni, gdy tego nie zrobimy, może dojść do poważnej awarii, która może oznaczać zużycie skrzyni biegów, a także długotrwały wyciek może doprowadzić do zatrzymania się pojazdu podczas jazdy. W tym przypadku naprawa skrzyni biegów jest zazwyczaj najmniej dotkliwa.
Wyskakiwanie biegów w skrzyniach manulanych
Wyskakiwanie czy wykleszczanie się jednego, kilku lub wszystkich biegów jest częstym objawem niesprawności naszej skrzyni. Przyczyn może być kilka a najczęstszą jest zbyt niski poziom oleju na skutek wycieku lub zużyty olej którego właściwości smarne są niewystarczające. Inną przyczyną mogą być wady materiałowe użyte przy produkcji skrzyń biegów co się zdarza dość rzadko lub szybsze od innych „zmęczenie materiałowe” elementów z których produkowana jest skrzynia.
W przypadku wykleszczania się biegów należy dokładnie przyjrzeć się gumowym poduszkom na których osadzony jest silnik i skrzynia. Uszkodzone poduszki charakteryzują się ubytkami masy lub charakterystyczną zmurszałą fakturą. Dodatkowym negatywnym objawem uszkodzonych poduszek są wibracje nadwozia a także duże luzy drążków dźwigni zmiany biegów. Równie częstą przyczyna jest wyłamane starte lub pęknięte kółko zębate czy tez niesprawny zatrzask odpowiadający za prawidłowe zakleszczenie biegu.
Głośna praca skrzyni biegów (szumy)
Skrzynia biegów – zbyt głośna praca. Najczęstszą przyczyną takiego stanu są wytarte łożyska przekładni skrzyni biegów.
Hałas wydobywający się ze skrzyni jest słyszalny w każdym zakresie przełożenia. Jeżeli dźwięk w momencie zmiany biegu jest charakterystycznie wydłużony przy tym dość głośny i występuje w każdym zakresie położenia lewarka świadczy to zapewne o zużytym mechanizmie różnicowym. W samochodach z napędem na tylne koła oraz napędem na wszystkie koła dodatkowo zużyty może być tylny most.
Jeśli hałas ma miejsce na jednym biegu podczas jazdy to prawdopodobnie to objaw zużytej zębatki jednego z biegów. Jeśli zaś charakterystyczny dźwięk słychać tylko w momencie naciskania na pedał sprzęgła prawdopodobnie zużyte jest wyciskowe łożysko sprzęgła, które podejmuje pracę w momencie nacisku na pedał.
Zgrzyty i opór podczas zmiany biegów
Do nieprzyjemnych zgrzytów podczas zmiany biegów może dochodzić wówczas w sytuacji, kiedy zużyje nam się synchronizator biegów. Warto zwrócić uwagę na fakt, że do każdego biegu przypisany jest synchronizator. Zatem jeśli dojdzie do zgrzytu konkretnego biegu np. przy zmianie biegu z 3 na 4, oznacza to, że awarii uległ synchronizator 4 biegu. Synchronizatory mają za zadanie płynnie włączać koła zębatek konkretnego biegu do pracy. Gdy zostaną one uszkodzone to nie nadążają tego wykonać.
Zgrzyty w podczas pracy skrzyni biegów z awarią to nie jedyny problem, z którym borykają się kierowcy w swoich autach, często dochodzi również do oporu podczas zmiany biegów.
Powodem tej awarii skrzyni biegów może być zły olej w skrzyni biegów, który należałoby wymienić na nowy, doskonale sprawdzi się w tej sytuacji olej syntetyczny, pod warunkiem, że skrzynia biegów nie jest mocno roszczelniona, ponieważ tego rodzaju olej mógłby pogłębić roszczelnienie. Z reguły zaleca się olej syntetyczny, jest nieco droższym rozwiązaniem od oleju mineralnego, ale z pewnością lepszym. Ponieważ oleje mineralne z upływem czasu tracą swoje odpowiednie właściwości, w porównaniu z syntetykiem, który jest bardziej odporny na wszelkie zmiany temperatur oraz ma dłuższą żywotność i lepkość. Na dodatek z olejem syntetycznym w okresie zimowym kierowca może zaoszczędzić około 1-2 procenta paliwa, ze względu na mniejszy opory.
Czasami z problemem oporu mamy do czynienia w przypadku wszystkich biegów, kiedy panuję niska temperatura, w przypadka rozgrzania, problem ustępuje. Z oporem mamy styczność również wtedy, kiedy uszkodzony zostaję docisk sprzęgła, wtedy opór jest na każdym biegu, gdy wystąpi awaria skrzyni biegów. Wówczas dochodzi do ogólnego wytarcia się dźwigienek tzw. sprężyny talerzowej, co skutkuję rozłączeniem się pedału sprzęgła z tarczą sprzęgłową przy samej podłodze, w niektórych przypadkach nie zostaje ona rozłączona do końca.
Nie lekceważ drobnych usterek skrzyni biegów – wtedy do awarii napewno nie dojdzie
Mając na uwadze powyższe podstawowe objawy, które mogą być zwiastunem poważnych awarii skrzyni biegów, warto jest uważnie obserwować swoje auta. Wstępna diagnoza powinna być w zakresie kompetencji kierowcy, jednak warto pamiętać, aby nie lekceważyć żadnej z usterek i jeżeli są one powyżej naszych kompetencji warto sięgnąć jednak po pomoc fachowca, aby uniknąć poważniejszej awarii w przyszłości.
Podsumuwując: Najczęstsze oznaki nieprawidłowości działania skrzyni biegów:
- Trudności przy wrzucaniu pierwszego biegu podczas postoju – najprawdopodobniej powodem jest wada wybieraka 4/3 albo 1,
- Problem z ruchem dźwigni zmiany biegów po dociśnięciu lub odpuszczeniu sprzęgła na pierwszym biegu – oznacza to problem z łożyskiem wału 1-2, które uległo zniszczeniu,
- Głośne dźwięki lub piski towarzyszące jeździe na 5 i 6 biegu na autostradzie, które wzmagają się równolegle z dociśnięciem lub spuszczeniem pedału gazu – przyczyną są naruszone łożyska wału 5-6,
- Komplikacje przy zmianie i dopinaniu biegu 3 oraz 4 – chodzić może o wybrakowany synchronizator 3 i 4 lub też koło zębate.
Gdyby którykolwiek z tych błędów wystąpił w Państwa skrzyni biegów powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z SuperSkrzynie.pl. Dzięki temu możemy uniknąć wysokich kosztów naprawy i długiego czasu oczekiwania, ze względu na błyskawicznie wyłapaną wadę. Likwidacja problemu szybko zlokalizowanego może nas kosztować w granicach 1000 złotych, natomiast każda zwłoka może podnieść cenę nawet dwukrotnie. Główna siedziba SuperSkrzynie.pl: Poznań – Rokietnica.