Coraz częściej w samochodach dochodzi do awarii manualnych skrzyń biegów. Awarie różnego rodzaju ręcznych skrzyń są na porządku dziennym, mimo tego iż jeszcze nie dawno mówiono, że są bezawaryjne. Jednakże pojawił się problem z ich regeneracją, ponieważ wielu producentów ogranicza dostęp do bardzo ważnych, specyficznych części zamiennych. Jak radzą sobie z regeneracją skrzyń biegów serwisy oraz co tak naprawdę psuje się w skrzyniach manualnych?
Ze skrzynią biegów współpracuję dwu-masowe koło zamachowe oraz sprzęgło i to do awarii tych części dochodzi najczęściej, jednak nie tylko te części skazane są na awarie, popsuć może się tak naprawdę wszystko. Awarie zdarzają się również wysokiej klasy renomowanym producentom samochodów. Wszystko, dlatego, że obecna auta zazwyczaj różnią się z zewnątrz wyglądem to gdybyśmy zajrzeli do ich środka to często zdarza się, że pod ich blachą znajdziemy to samo. Każda wpadka konstrukcyjna może prowadzić do awarii w tysiącach modeli aut przeróżnych firm. A to, dlatego, że firmy zaczęły produkować podzespoły, których nie wykorzystują tylko na swój użytek, ale sprzedają je konkurencji. Wszystko po to, aby obniżyć wszelkie koszta wytwarzania, taka sama sytuacja ma miejsce z silnikami.
Doskonałym przykładem jest historia General Motors, kiedy to inżynierowie tego koncernu zaliczyli wpadkę w produkcji sześciobiegowej skrzyni biegów M32, usterka była tak poważna, że rozwinęła się na szeroką skalę i pociągnęła za sobą plagę usterek w różnych modelach m.in. w Oplu, Chevrolecie oraz Lancie, Alfie Romeo, Abarthy i Fiacie. W pewnym okresie ta skrzynia biegów była jedną z głównych naprawianych przez zakłady regeneracji i napraw skrzyń biegów.
Różne części a właściwa regeneracja skrzyni biegów
Nie zawsze jednak masowa produkcja skrzyń biegów niesie za sobą korzyści. W wyniku takiego działania często tracą na tym klienci, ponieważ w przypadku awarii przekładni, zazwyczaj klient jest skazany na zakup oryginalnych podzespołów, niekiedy zdarzają się sytuacje, w których producenci nie sprzedają ich na wolnym rynku. Inaczej jest w przypadku silników, gdzie klient ma możliwość zakupu części zamiennych.
Zwykła awaria łożyska może nawet okazać się kosztownym wydatkiem, jeśli chcemy podjąć się regeneracji skrzyni biegów bowiem coraz częściej można zakupić je w autoryzowanym serwisie, co wiążę się z większymi kosztami. Producenci skrzyń biegów specjalnie produkują łożyska w takich rozmiarach, aby były wyłącznie przeznaczone dla nich. Oznacza to, że przy awarii, jeśli uda nam się znaleźć na odbudowie nazwę producenta i numer, to mimo wszystko zakup łożyska bez pośredników będzie i tak trudny do zrealizowania.
Usterki manualnych skrzyń biegów i ich regeneracja
Za awarie ręcznych skrzyń manualnych odpowiadają błędy konstrukcję oraz wady materiałowe. Niewłaściwa eksploatacja skrzyni a także wyciek oleju może doprowadzić do poważnej awarii przekładni. W skrzyniach biegu znajduję się od 1,5L do 3L oleju. Przez nieduży wyciek oleju może okazać się, że nasza przekładnia będzie pracowała na sucho, niekiedy wystarczy wyciek 0,2L oleju, aby niektóre detale zatarły się i doprowadziły do znaczącej usterki powodującej już potrzebę regeneracji skrzyni biegów. Trzeba wziąć pod uwagę fakt, iż nawet zwykła usterka łożyska, które z pozoru jest nie drogie może doprowadzić do znaczących kosztów regeneracji skrzyni w granicach tysiąca złotych. Aby uniknąć wszelkich usterek przekładni, ważny jest również sposób jazdy kierowcy. Ponieważ ostra jazda doprowadza do usterki synchronizatorów drugiego biegu, a co za tym idzie, psują się również koła zębate, dlatego tak ważna jest umiejętna płynna zmiana biegów, w takim wypadku regeneracja skrzyni biegów często nie będzie wymagana.
Nie jest wskazana ostra jazda, ale również nie można przesadzić w drugą stronę, ponieważ przy oszczędnej jeździe obciążają się łożyska. Dlatego jazda na wysokich biegach przy niskiej prędkości może doprowadzić do poważnej awarii.
Naprawa Skrzyni biegów – uszkodzenia biegów wstecznych
Skrzynia biegów ma także możliwość zmiany kierunku przekazywania napędu, mówiąc bardziej prostym językiem – rozchodzi się o bieg wsteczny. Gdyby nasze samochody nie miały możliwości poruszania się do tyłu byłoby to niezwykle uciążliwe, a jego parkowanie w wielu sytuacjach znacznie utrudnione. Bieg wsteczny swoje istnienie zawdzięcza dodatkowej przekładni, która zbudowana jest z trzech kół zębatych, z czego jedno jest przesuwne. Dzięki temu nasze auta mają możliwość cofania.
Częste Usterki
Skrzynie biegów są wytwarzane przez większość producentów samochodów, mimo to niejednokrotnie ma miejsce sytuacja, w której części te posiadają umyślne wady strukturalne albo niedociągnięcia powstałe już w procesie planowania.