W automatycznych skrzyniach biegów sprzęgło hydrokinetyczne zostało wyparte przez przekładnię hydrokinetyczne, która jest zwana przetwornikiem momentu obrotowego, ponieważ w odróżnieniu od zwykłego sprzęgła hydrokinetycznego potrafi ona w pewnych warunkach zwiększyć przekazywany przez silnik do skrzyni moment obrotowy.
Działanie przetwornika momentu
Ta przekładnia działa podobnie do sprzęgła hydrokinetycznego. Polega na tym, że kiedy silnik zaczyna pracować i obracać wirnik pompy, wtedy pojawia się siła odśrodkowa, która sprawia, że olej znajdujący się w kanałach przepływa do wylotu na największej średnicy. To właśnie olej jest tu podstawowym elementem, napędzającym cały mechanizm w odpowiedni sposób, ponieważ po odpowiednim trafieniu, napędza odpowiednio nasz samochód.
Aby wyeliminować zły przepływ oleju, można zastosować sprzęgło blokujące, które mechanicznie łączy wirnik pompy z wirnikiem turbiny, odłączając jednocześnie napęd hydrokinetyczny. Oprócz tego, że sprzęgło biegów eliminuje poślizg przekładni zmniejsza dodatkowo zużycie paliwa. Nie dopuszcza to również do nadmiernego wzrostu temperatury oleju w przekładni.
Mocne i słabe strony przetwornika hydrokinetycznego
Przede wszystkim, z uwagi na budowę i specyfikę działania, jest ona najczęściej stosowana w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Plusami tej konstrukcji jest:
- sprawne zmienianie biegów,
- łagodny rozruch silnika,
- cicha praca jednostki napędowej,
- stłumienie drgań momentu obrotowego,
- sprzęgło jest mniej zużywane,
- lepsza stabilizacja prędkości obrotowej silnika.
Niestety rozwiązanie to posiada kilka minusów:
- troszkę większe zużycie paliwa,
- wytwarzanie się energii cieplnej, przez co jest potrzebne dodatkowe chłodzenie sprzęgła,
- większe rozmiary,
- wciąż zmieniający się poślizg,
- stosunkowo długi czas niezbędny do włączenia lub wyłączenia elementu.
Warto wiedzieć, że tą konstrukcję często się montuje w samochodach terenowych, ponieważ są one narażone na większą eksploatację w trudniejszych warunkach. Przez co są one dodatkowo wzmacniane dla naszego bezpieczeństwa. Podsumowując hydrokinetyczny przetwornik momentu pomaga nam w płynniejszym ruszaniu czy sprawnej zmianie biegów, poniekąd jest to również trwalsze rozwiązanie, z uwagi na szybko zużywające się okładziny standardowej przekładni.
(C) Skrzynie biegów na superskrzynie.pl
Regeneracja oraz szybka naprawa skrzyń biegów cała Polska: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań.