Mechanizm różnicowy to niezbędny element układu napędowego, szczególnie istotny i niezbędny podczas poruszania się po łuku i zmiany kierunku jazdy pojazdu. Jest więc niezbędny do prawidłowego poruszania się samochodu.
Usunięcie usterek występujących w układzie napędowym (w tym np. usterek mechanizmu różnicowego, skrzyni biegów) wymaga dużych umiejętności i doświadczenia w tego typu pracach. Często samodzielne próby naprawy dyferencjałów (z reguły nieudane, a wręcz niemożliwe) przez klienta kończą się efektem przeciwnym do zamierzonego tj. zamiast zaoszczędzić klient ponosi większe koszty.
Idea stosowania mechanizmu różnicowego
Podczas pokonywania łuku/ zakrętu koła po stronie zewnętrznej mają do pokonania dłuższą drogę niż koła od strony wewnętrznej. Tym samym koła zewnętrze muszą obracać się szybciej, niż wewnętrzne. Upraszczając mechanizm różnicowy (inaczej zwany dyferencjałem) sprawia, że koła obracają się z różną prędkością.
Przekazanie mocy napędowej w samochodach z klasycznym typem napędu odbywa się przy pomocy wału i mostu napędowego. Dotyczy to pojazdów z napędem na tylną oś oraz pojazdów z napędem na wszystkie koła. Najczęstszą przyczyną niedomagań takich układów napędowych są pojawiające się z czasem luzy występujące na podporach wału, krzyżakach. Z czasem podczas eksploatacji pojawiają się usterki w mechanizmie różnicowym, najczęściej wynikające ze zużycia współpracujących elementów.
Dyferencjał występuje oczywiście też w pojazdach z napędem na przednią oś, z tą różnicą, że jest on zintegrowany i połączony ze skrzynią biegów. Zastosowane rozwiązanie jest tańsze niż w przypadku np. aut napędzanych na tylną oś, spowodowane jest to prostszą budową całości układu napędowego. W takim przypadku naprawa dyferencjałów często może być tańsza.
Usterki i niedomagania
Bardzo często występującą usterką w dyferencjałach są wycieki oleju. Naprawa dyferencjału w takim przypadku sprowadza się z reguły do wymiany uszczelniaczy tzw. simmeringów i innych uszczelek. Problemem jest również narastający głośna praca mechanizmu różnicowego uprzykrzająca życie kierowcy. Do najbardziej dotkliwych awarii zaliczyć trzeba unieruchomienie samochodu w wyniku nagłego uszkodzenia mechanizmu. Dzięki współczesnej technologii możliwa jest szybka i skuteczna regeneracja wielu elementów w krótkim czasie, co umożliwia efektywną naprawę dyferencjału w ekspresowym tempie.
Bardzo ważnym elementem każdej naprawy dyferencjałów jest szybka i trafna diagnoza usterki, zapewni to oszczędność kosztów i czasu dla klienta. Żeby właściwie zdiagnozować awarię nasza firma posiada najnowocześniejszą aparaturę diagnostyczną oraz wykwalifikowanych pracowników.
Nasza firma dysponuje dużą ilością części zamiennych dostępnych „od ręki”, co skraca czas oczekiwania klienta na naprawę samochodu. Błyskawiczna naprawa nawet w 24 godziny.
Podstawowe elementy budowy dyferencjału tylnej osi
- koło talerzowe
- obudowa dyferencjału
- koła koronowe
- satelity
- pierścień ślizgowy
- krzyżak
- półosie
Podsumowując dyferencjał jest stosunkowo trwałym podzespołem, projektowanym z założeniu do dużej eksploatacji oraz poddany dużym siłom. W mechanizmach różnicowych występują też przekładnie planetarne spełniające identyczne zadanie. Żywotność całego układu napędowego zależy oczywiście od warunków i właściwej eksploatacji. Naturalne każde auto z wiekiem zużywa się i dotyczy to wszystkich podzespołów. Naprawę dyferencjału należy zlecić wykwalifikowanym i profesjonalnym warsztatom.