To od nich zazwyczaj rozpoczynają się wszelkie usterki skrzyni biegów M32 / M20 i T9. Istnieje kilka powodów naruszenia łożysk:
- możemy mieć źle dostosowany olej przekładniowy,
- czasem bywa to kwestia wady konstrukcyjnej i nieprawidłowego obciążenia łożysk,
- zazwyczaj panuje nadmierny luz osiowy wałków w skrzyni biegów,
- również jest to sprawa niewłaściwej ilości oleju.
Jeśli słyszymy jakiekolwiek szmery w skrzyni biegów oznacza to, że pojawił się kłopot związany z łożyskami, które jak najszybciej należy zastąpić nowymi. Możemy narazić się na spore wydatki jeśli dojdzie do rozłączenia się łożyska, co wyklucza tanią naprawę. Temperatura pracy wzrasta w przypadku nieprawidłowo pracującego łożyska i przedostaje się na pozostałe elementy, niszcząc je.
Przyda się obserwować gałkę zmiany biegów. W przypadku, gdy zaczyna ona wibrować podczas poruszania się pojazdu lub niepokojąco przestawia się w różne strony jest to oznaka powstałych luzów na wałkach. Nie powinniśmy prowadzić samochodu z niesprawną skrzynią biegów, należy niezwłocznie udać się do serwisu.
Najlepiej od razu zastąpić wszystkie 8 łożysk nowymi, zamiana jedynie niesprawnego łożyska nie rozwiąże problemu niesprawnej skrzyni biegów i jej naprawy.
Łożyska skrzyń M32 – co zrobić z kołami zębatymi?
Skrzynie biegów w samochodach Renault Trafic – szczególne ryzyko dotyczy kół 5 oraz 6 biegu, ponieważ to one najczęściej ulegają awarii. Wynika to z niesprawności łożysk, które współpracują z tymi biegami. Rozgrzane łożysko ociepla także części wokół siebie, to z kolei powoduje osłabienie tworzywa, z którego stworzone są zęby danego trybu. Kończy się to wyrwaniem albo w skrajnych przypadkach obtarciem. Co gorsze, jeden wyłamany ząb naruszy także inne zęby z tego biegu lub pozostałych.
Kiedy wzdłuż wałków powstają zbyt duże luzy dochodzi do kontaktu między zębami, ocierającymi się o swoje brzegi. W momencie, gdy dojdzie do wyłamania się jednego z nich o wiele bardziej pozostałe zęby są narażone na ten sam scenariusz.
Tryby ulegają awarii także w momencie, gdy w skrzyni znajduje się za mało oleju. Wtedy zęby ściśle przylegają do siebie i produkują ciepło, wywołane tarciem. Jeśli nie jest tam obecny jakikolwiek czynnik chłodzący dojdzie do nieumiarkowanego rozgrzania trybów, a w konsekwencji – ich uszkodzenia. Koła zębate, szczególnie w sam. Renault Trafic i Volkswagen Caddy wymieniamy zawsze na nowe, przy okazji zamieniamy także resztę części, które współdziałają z danymi kołami zębatymi i są nieco zużyte.
Nie można zamieniać jednego trybu bez wymiany drugiego. Wymiana trybów w Skrzyniach biegów M32 i T9 powinna następować parami. Jeśli przyjdzie nam zamienić koła w 3 biegu czeka nas spory wydatek ze względu na to, że jedno z kół można zamienić tylko i wyłącznie z wałkiem. Dlaczego? Ponieważ koła pracując, wyczerpują powierzchnie styczne zębów. Kiedy nie wymienimy jednego koła pewnego biegu na nowe, zęby obu kół nie spasują się, co będzie skutkowało buczeniem skrzyni biegów.
Łożyska skrzyń – RENAULT Trafic i MASTER, Scenic, Movano, Caddy – Satelity mechanizmu różnicowego i ich awarie.
Mechanizm różnicowy składa się z satelit, które posiadają zęby oraz obudowy, wewnątrz której funkcjonują satelity. Jeśli istnieje ryzyko uszkodzenia zębów satelit to mamy najpewniej do czynienia ze zbyt dużym luzem, który jest optymalizowany dzięki profesjonalnym podkładkom. W przypadku, gdy obszar styku satelity z obudową narażony jest na zbyt duże zużycie tworzy się podcięcie w obudowie. Nie da się go naprawić, trzeba więc wymienić cały mechanizm różnicowy. Tym sposobem zaczyna się tworzyć luz mający duży wpływ na zęby satelit skrzyni biegów, co ma duże znaczenie, jeśli chodzi o zużycie na zębach. W efekcie mamy do czynienia ze sporym hałasem podczas jazdy samochodem.