Citroën Jumper (lub Citroën Relay – pod taką nazwą sprzedawany na niektórych rynkach) to samochód dostawczy klasy midi i maxi. Produkowany jest od roku 1994.
Pierwsza generacja tych samochodów miała sporo wad, na przykład w wersji z silnikiem 2,5TD po przejechaniu mniej więcej 220 000 km pojawiały się problemy z rozrusznikiem i alternatorem; konieczna była również wymiana sprzęgła. Wielu kierowców zgłaszało, że trzeba uważać na linkę od hamulca ręcznego, ponieważ czasami dotyka koła i przeciera się; w tej wersji było także słabe zawieszenie.
Nowy Citroen Jumper
Od 2006 zaczęto produkować drugą generację Jumpera, znaną jako Citroën Jumper II. Największa zaleta samochodu dostawczego w tej klasie to na pewno jego przystępna cena. Nie bez znaczenia są również koszty eksploatacji, w tym przypadku dość tanie. Tanie i łatwo dostępne są również części zamienne.
W drugiej generacji Citroëna Jumpera zrezygnowano zupełnie z silników benzynowych, dostępne są tylko samochody z silnikami wysokoprężnymi. Można nabyć auta o ładowności od 1 075 do 1 945 kg.
Jeśli chodzi o wnętrze Jumpera, to pod względem komfortu przypomina ono wnętrza samochodów osobowych, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę możliwość opcji dodatkowych (system audio, również z zestawem głośnomówiącym, automatyczna klimatyzacja, nawigacja satelitarna).
Niestety druga generacja również nie jest pozbawiona wad, przykładowo wersja z silnikiem 2,2HDI okazała się porażką, silnik nie był dostosowany do tego samochodu. Ale już wersja z silnikiem 2,8TD okazała się dobra, a silnik bardzo żywotny.
Skrzynia biegów Citroen Jumper
W wielu modelach tej generacji zgłaszane są usterki skrzyni biegów. Głównie zgrzyty i konieczność wrzucania niższych biegów niż wymagają tego warunki jazdy. W niektórych egzemplarzach problemy z wrzuceniem wstecznego biegu, który wchodzi bardzo ciężko. Zdarza się również, że po standardowych wymianach oleju, filtra paliwa oraz oleju w skrzyni biegów, na wyższych obrotach (po przekroczeniu 1 500 obr) silnik gaśnie.
Skrzynia nie jest łatwa do demontażu, co wymaga wizyty w dedykowanym serwisie, a to już niestety dodatkowe koszty. Naprawiamy Skrzynie biegów Citroen Jumper od „ręki”. Podsumuwując Citroën Jumper II jest autem wartym polecenia. Przy rozsądnym traktowaniu jest ekonomiczny, ma zadowalającą ładowność, jest zwrotny, a i jego wygląd (oceniany po prostu jako ładny) również jest plusem. Połowa pytanych klientów kupiłaby ten sam samochód ponownie.
Proces naprawy skrzyni biegów w Citroen Jumper to temat, który fascynuje wielu miłośników motoryzacji. Precyzja i zaawansowana wiedza techniczna są tutaj niezbędne.
Pierwszy krok: Diagnoza
Diagnoza to fundament, na którym opiera się cały proces naprawy. Obejmuje ona:
- Analizę błędów systemu komputerowego pojazdu.
- Sprawdzenie stanu oleju i filtrów.
- Ocena zużycia poszczególnych elementów skrzyni biegów.
Demontaż i ocena skrzyni biegów
Następnym etapem jest demontaż skrzyni biegów. Pozwala to na dokładną ocenę stanu wszystkich komponentów. Elementy, które wymagają szczególnej uwagi, to:
- Łożyska i ich stan.
- Zębatki i ich zużycie.
- Uszczelki oraz ich szczelność.
Proces naprawy i wymiana części
Wymiana uszkodzonych części to kluczowy etap w naprawie skrzyni biegów. Ważne jest użycie oryginalnych, wysokiej jakości komponentów, co zapewnia długotrwałą efektywność i niezawodność.