Nieubłaganie świat biegnie do przodu, technologiczny postęp zdumiewa swymi innowacjami. Również rynek motoryzacyjny prężnie rozwija się i pozytywnie zaskakuje klientów. Na przełomie wieków diametralnie zmieniła się linia produkcyjna samochodów użytkowych. Jak wyglądała produkcja kiedyś i dziś? W czasach współczesnych producenci samochodów są w głównym stopniu odpowiedzialni za złożenie w jedną, współgrającą ze sobą całość, wszystkich części wytwarzanych uprzednio przez wyspecjalizowane firmy.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak działają firmy obecne na polskim aftermarkecie, posiadające doświadczenie w produkcji elementów do skrzyń biegów, przeznaczonych na pierwszy montaż.
Ewolucja skrzyń biegów
Pierwsze samochody, które wypuszczano na drogi na początku XX wieku, zaczęto produkować seriami .Ich producenci musieli pokazać ogromną operatywność by stworzyć „coś z niczego” Zakład produkcyjny musiał sam zatroszczyć się o wszystkie potrzebne do montażu samochodu elementy składowe. Co za tym idzie, fabryki produkowały takowe części same.
Dopiero z biegiem czasu na rynku pojawiły się firmy, których specjalnością jest wytwarzanie danych podzespołów. W obecnej chwili, o kontrakty na dostarczenie konkretnych podzespołów do fabryk produkujących samochody toczy bój wiele firm. Jedną z gałęzi takowego rynku, budzącą zainteresowanie jest segment trudniący się produkcją skrzyń biegów.
Współzawodnictwo na rynku oryginalnego wyposażenie pojazdów (OE) jest ogromna. Tylko „grube ryby”, mowa tu o firmach z największym doświadczeniem, są w stanie stoczyć walkę o podpisanie kontraktu. Jedną z firm mocno zakorzenionych w działalność na OE jest ZF. To firma słynąca na całym świecie z produkcji skrzyń biegów. Dostarcza ona producentom skrzynie biegów jako gotowe moduły przeznaczone do montażu. W reklamach samochodów różnych znanych marek słyszy się o innowacyjnych technologiach w zakresie zmiany przełożeń. Jest to zasługa inżynierów pracujących dla niemieckiego koncernu. Skrzynie biegów są coraz to szybsze i o wiele bardziej precyzyjne. Producenci samochodów kładą duży nacisk na to, by skrzynie generowały także mniejsze zużycie paliwa.
Z upływem czasu definicja komfortu nabrała nowego znaczenia. Niegdyś cztery przełożenia do przodu w zupełności wystarczyły aby zadowolić najbardziej wymagających klientów. Jak ma się to w czasach dzisiejszych? Obecnie ZF zajmuje się produkcją ośmiostopniowych, automatycznych skrzyń biegów. Niedawno firma zaprezentowała drugą generację przekładni tego typu. W swoich pojazdach taką technologie zastosowało BMW.
BMW jest pierwszym, który zdecydował się zaufać drugiej generacji naszych przekładni 8HP. Jest to konstrukcja przełomowa, bardziej efektywna od poprzednika i do 3% szybsza. Zmiana biegów odbywa się przy niższej prędkości obrotowej silnika, co przyczynia się do ograniczenia spalania. W porównaniu do pierwszej generacji, naszym inżynierom udało się zmniejszyć straty mocy przesyłowej, dzięki zastosowaniu elementów ograniczających tarcie.
Dostawcy i poddostawcy skrzyń biegów producentów
W aktualnych rozwiązaniach technologicznych każdy milimetr paliwa, jak i każda sekunda jest nieoszacowana, można rzec „na wagę złota”. To właśnie dlatego dla producentów podzespołów ważny jest fakt, by każda cześć z której korzystają była wykonana pierwszorzędnie i miała najwyższą jakość. Jednakowoż niektóre firmy nie są w stanie wszystkiego wyprodukować we własnym zakresie, dlatego też chętnie sięgają po oferty renomowanych firm, które wytwarzają prostsze elementy.
Na obecnym rynku motoryzacyjnym trudno wymienić skrzynię biegów, do której produkcji nie posłużono się podzespołami i częściami produkowanymi przez Grupę Schaeffler, przede wszystkim dzięki dużej gamie łożysk INA. Grupa Schaeffler wiedzie prym w grupie części OE jak również na rynku wtórnym
Teoretycznie, łożysko jest elementem o nieskomplikowanej budowie. Jednak inaczej ma się to w praktyce. Biorąc pod uwagę fakt, ze producenci skrzyń biegów mają różnorodne zapotrzebowania, na rynku dostępna jest szeroka paleta łożysk tocznych poczynając od kulkowych, wałeczkowych. igiełkowych, poprzez stożkowe i wiele, wiele innych. Firma INA skupia swą uwagę także na rozwiązaniach high-tech, zarówno a aspekcie materiałów przeznaczonych do produkcji bieżni łożysk, jak i tych które wykorzystuje się w konstrukcji wewnątrz łożysk, (tzw. Koszyków).
W segmencie samochodów użytkowych, u praktycznie każdego z producentów skrzyń biegów możemy spotkać części INA. Tyczy się to zarówno specjalistów w dziedzinie produkcji skrzyń biegów takich jak ZF, Eaton czy Voith, jak również skrzyń produkowanych samodzielnie przez producentów samochodów marki Mercedes bądź Volvo.
Ta powszechna obecność łożysk INA już na etapie produkcji skrzyń biegów przekłada się bezpośrednio na naszą ofertę przeznaczoną na rynek wtórny. Naszym klientom możemy zaproponować prawie 400 referencji łożysk, które umożliwią naprawę ogromnej większości skrzyń biegów. Aktualna oferta obejmuje pojedyncze łożyska przeznaczone do skrzyń biegów samochodów użytkowych. Rozwijając ten asortyment szykujemy dię do wprowadzenia do naszej oferty zestawów naprawczych łożysk do najpopularniejszych skrzyń spotykanych w samochodach na europejskich drogach. Takie zestawy będą oferowane pod handlową nazwą INA GearBox.