Budowa skrzyni biegów

Obecnie najczęściej stosuje się w samochodach cztery rodzaje skrzyni biegów. Mogą być one manualne, automatyczne, półautomatyczne lub bezstopniowe. Budowa skrzyni i jej możliwości to główne różnice tych czterech odmian. 

Skrzynia biegów to niezbędny element każdego samochodu, ponieważ mechanizm umożliwia zmianę przełożenia układu napędowego, co daje możliwość uzyskania odpowiedniej prędkości obrotowej silnika w zależności od prędkości jazdy oraz obciążenia w konkretnym momencie. Wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny występują w klasycznej budowie skrzyni biegów. Silnik przekazuje przez sprzęgło moment obrotowy na wałek sprzęgły, który jest połączony z wałkiem pośrednim przez przekładnię zębatą. Z koeli na tym wałku są osadzone koła zębate.

budowa skrzyni biegów

Budowa skrzyni biegów w poszczególnych rodzajach

Manualna skrzynia biegów

Za pomocą przekładni zębatych jest uzyskiwana zmiana przełożeń. Odpowiednie przełożenie i drogę przepływu mocy wybiera kierowcą za pomocą ręcznej dźwigni zmiany biegów dzięki zsynchronizowanemu układowi sprzęgieł. Główne elementy tej skrzyni to koła zębate osadzone na wałkach wraz z mechanizmem ich przesuwu oraz łożyska, do których przymocowane są wałki (główny, sprzęgłowy, pośredni) i uszczelniacze.

jak zbudowana jest skrzynia

Zadaniem synchronizatorów i przesuwek w kołach zębatych jest przyspieszenie wyrównywania się prędkości obrotowych elementów sprzęganych. Natomiast koło zębate umieszczone na wałku sprzęgłowym przenosi napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na ostatnim oraz głównym wałku są osadzone pary kół, które odpowiadają poszczególnym biegom (a uruchomienie jednego z biegów prowadzi do rozłączenia pozostałych kół zębatych). W tych skrzyniach stosuje się także 2 różne rozwiązania związane ze zmianą przełożenia nadbieg i przełożenie bezpośrednie (wałek główny jest połączony z wałkiem sprzęgłowym bezpośrednio).

Automatyczna i półautomatyczna skrzynia biegów

Automatyczna skrzynia biegów nie wymaga częstej zmiany biegów i wymaga jedynie naciskania odpowiednich przycisków w niektórych sytuacjach. W tym przypadku najważniejszy element budowy skrzyni to przekładnia planetarna (za przekazywanie napędu do kół odpowiada najczęściej sprzęgło hydrokinetyczne lub konwerter momentu obrotowego). Budowa półautomatycznej skrzyni biegów podobna jest do budowy skrzyni manualnej (zmiany przełożenia dokonuje się za pomocą lewarka lub łopatek, które umieszczone są przy kierownicy; kierowca sam wybiera bieg, ale za rozłączanie i załączanie sprzęgła (w momencie zmiany biegu) odpowiada system sterowany przez mikroprocesor).