Zadzwoń! Telefon: 533-668-194

Turbosprężarka a kompresor

Na dzisiejszym rynku samochodowym wybierając swoje idealne auto warto zwrócić dużą uwagę na takie rzeczy jak, pojemność silnika i jego moc, rodzaj zawieszenia, rodzaj napędu, a także należy zwrócić uwagę na rodzaj doładowania silnika. Warto zastanowić się, czy wybrać kompresor, a może turbosprężarkę. Zastanawiając się nad tym, które z rozwiązań jest lepsze trudno zauważyć jakiekolwiek różnice na pierwszy rzut oka.

Po co montuje się turbosprężarkę lub kompresor ?

Cel montażu turbosprężarki lub kompresora jest taki sam w obu przypadkach, a mianowicie służy nam do dodatkowego doładowania silnika, poprzez wtłoczenie jak największej ilości powietrza do komory spalania, dzięki czemu uzyskujemy mieszanie paliwa z większą ilością powietrza, co przyczynia się do większej mocy naszego silnika.

Różnica w pracy kompresora i turbosprężarki

Przyglądając się na różnicę, w działaniu obu tych doładowań możemy zauważyć jedną wspólną część, którą jest wiatraczek, a jego głównym zadaniem jest wtłoczenie powietrza do komory spalania. Jednak różnicy pomiędzy kompresorem a turbosprężarką jest dużo więcej. Zauważyć możemy je już na samym początku, zaczynając od elementu, który napędza nasze doładowanie. W przypadku kompresora elementem napędzającym jest wał korbowy, ale należy zwrócić tutaj uwagę na to, że część mocy silnika zużywana jest na napędzanie kompresora, natomiast jeżeli chodzi o turbosprężarkę, jej śmigło napędzane jest przez spaliny, czyli przez energię, którą marnujemy.

turbo a kompresor

Zauważalną różnicą jest także czas, kiedy nasz silnik zostaje wspomagany. W przypadku kompresora, jego współpraca z silnikiem zaczyna się już od samego początku, ponieważ jak wcześniej wspomniałem jest napędzany przez wał korbowy, natomiast praca turbosprężarki zaczyna się przy większych obrotach silnikach, ponieważ musi utworzyć się odpowiednio wysokie ciśnienie, aby spaliny mogły odpowiednio napędzić turbosprężarkę.

Porównując budowę kompresora i turbosprężarki, widzimy różnicę w ilości śmigieł, których w turbosprężarce jest dwie sztuki, a w kompresorze znajdziemy tylko jeden. Śmigła w turbosprężarce połączone są za pomocą wałka, a ich zadania są całkiem inne. Pierwszy wiatraczek jest napędzany za pomocą spalin opuszczających silnik i w tym momencie napędza drugi, którego zadaniem jest wepchnięcie powietrza do komory spalania.

Turbosprężarki a tuning samochodu

Turbosprężarki są bardzo chętnie stosowane podczas tuningowania samochodu, ponieważ możemy osiągnąć dużą moc silnika, przy bardzo małym spalaniu. Jeżeli mamy jasno postawione wymagania, co do sposobu doładowania, warto zwrócić uwagę, u których producentów możemy znaleźć to, co będzie nas cieszyć najbardziej. Turbosprężarki bardzo chętnie stosowane są u producentów takich grup jak volkswagen, fiat PSA.

turbosprezarka kompresor

Zwracając uwagę na wybór samochodu i jego sposób doładowania musimy postawić sobie pytanie, czy chcemy, aby był on wspomagany od samego początku, a może jednak chcemy osiągnąć lepsze wyniki pomimo tego, że będziemy musieli przestrzegać większego reżimu w obsługiwaniu się z samochodem, który doładowywany jest turbosprężarką.

Udostępnij:

Facebook
Twitter