Hydrokinetyczny przetwornik momentu

 

W automatycznych skrzyniach biegów sprzęgło hydrokinetyczne zostało wyparte przez przekładnię hydrokinetyczne, która jest zwana przetwornikiem momentu obrotowego, ponieważ w odróżnieniu od zwykłego sprzęgła hydrokinetycznego potrafi ona w pewnych warunkach zwiększyć przekazywany przez silnik do skrzyni moment obrotowy.

Działanie przetwornika momentu

Ta przekładnia działa podobnie do sprzęgła hydrokinetycznego. Polega na tym, że kiedy silnik zaczyna pracować i obracać wirnik pompy, wtedy pojawia się siła odśrodkowa, która sprawia, że olej znajdujący się w kanałach przepływa do wylotu na największej średnicy. To właśnie olej jest tu podstawowym elementem, napędzającym cały mechanizm w odpowiedni sposób, ponieważ po odpowiednim trafieniu, napędza odpowiednio nasz samochód.

Aby wyeliminować zły przepływ oleju, można zastosować sprzęgło blokujące, które mechanicznie łączy wirnik pompy z wirnikiem turbiny, odłączając jednocześnie napęd hydrokinetyczny. Oprócz tego, że sprzęgło biegów eliminuje poślizg przekładni zmniejsza dodatkowo zużycie paliwa. Nie dopuszcza to również do nadmiernego wzrostu temperatury oleju w przekładni.

Mocne i słabe strony przetwornika hydrokinetycznego

Przede wszystkim, z uwagi na budowę i specyfikę działania, jest ona najczęściej stosowana w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Plusami tej konstrukcji jest:

  • sprawne zmienianie biegów,
  • łagodny rozruch silnika,
  • cicha praca jednostki napędowej,
  • stłumienie drgań momentu obrotowego,
  • sprzęgło jest mniej zużywane,
  • lepsza stabilizacja prędkości obrotowej silnika.

Niestety rozwiązanie to posiada kilka minusów:

  • troszkę większe zużycie paliwa,
  • wytwarzanie się energii cieplnej, przez co jest potrzebne dodatkowe chłodzenie sprzęgła,
  • większe rozmiary,
  • wciąż zmieniający się poślizg,
  • stosunkowo długi czas niezbędny do włączenia lub wyłączenia elementu.

Warto wiedzieć, że tą konstrukcję często się montuje w samochodach terenowych, ponieważ są one narażone na większą eksploatację w trudniejszych warunkach. Przez co są one dodatkowo wzmacniane dla naszego bezpieczeństwa. Podsumowując hydrokinetyczny przetwornik momentu pomaga nam w płynniejszym ruszaniu czy sprawnej zmianie biegów, poniekąd jest to również trwalsze rozwiązanie, z uwagi na szybko zużywające się okładziny standardowej przekładni.